2012. január 5., csütörtök

Változatok leveles pogácsára

Ez a kedvenc verziónk a pogira, na jó, a medvehagymásat leszámítva. Meg a juhtúrósat. De amúgy tényleg ez a favorit. :-) Foszlós, leveles (milyen meglepő) és kellően vajas. Érdekes módon ez margarinnal is működik, költségcsökkentő megoldásként úgy is szoktam csinálni.


Elkészítése:
Hozzávalók:
kb. 60 dkg liszt
3 dkg élesztő
20 dkg vaj vagy margarin
1 tojás + 1 a kenéshez
2 dl tej
1 kis tejföl
1 tk cukor
só (meglepően sok, én kábé 2 csapott evőkanálnyit szoktam beletenni, és mindig egy picit sótlan marad)
sajt
szezámmag
köménymag

A tejet a cukorral meglangyosítjuk, az élesztőt felfuttatjuk benne. A lisztet egy edénybe tesszük, hozzáütjük a tojást, a vajat/margarint megolvasztjuk (egy kicsit hagyjunk az edényben a kenéshez, kb. 4-5 evőkanálnyit), hozzáöntjük a liszthez a tejföllel együtt, megsózzuk és hozzáadjuk az élesztős tejet. Szép hólyagosra dagasztjuk, közepesnél lágyabb tésztát kell kapnunk, amivel nagyon könnyű dolgozni, nyilván a sok zsiradék miatt. :-) Kelesztjük kb. 1 óráig, azaz duplájára. Ezután ujjnyi vastagnyi téglalapra nyújtjuk, megkenjük a vajjal, gondolatban harmadoljuk majd a két felét egymásra hajtjuk. Elfordítjuk 90 fokban és az egyik felét a másikra hajtjuk. Kb. 10 percig pihentetjük, majd megismételjük a hajtogatási procedúrát még kétszer. 


Ezután kábé 1-1,5 centisre nyújtjuk és kiszaggatjuk. Tetejét tojással megkenjük és megszórjuk azzal, amivel szeretnénk. Alsó-felső sütéssel előmelegített sütőben 200 fokon 15-20 percig sütöm, de ez nem szentírás, szerintem az én sütőm gyengén süt, mindenesetre közepesen meleg sütőben süssük, és figyeljük közben. Langyosan valami isteni, iszonyat eteti magát, és a beledolgozott vajmennyiség és tejföl miatt másnap is puha, noha ez is, mint szinte minden kelt tészta, frissen az igazi. Nekem két és fél tepsinyi lett belőle.



2 megjegyzés:

Alexa Christi írta...

Nagyon szépek! Gyönyörűek!

Nagy leveles pogácsás vagyok, számtalan saját fejlesztést tettem már közzé. Az én pogácsáim egészen rusztikusak, ezek pedig olyan elegánsak!
Biztos vagyok abban, hogy azért mindkét verzió ugyanolyan finom! :))

saffron írta...

Köszönöm szépen! :-)
Anyukám sokszor sütött pogácsát, de mivel elég kapkodós, mindig olyan kis borzasra sikerültek neki... Akkor döntöttem el, hogy majd én oda fogok figyelni a külsejére is. :-) Mintha EZ számítana. :-)
Amúgy megnéztem a pogijaidat, meg kell mondanom, nem bírtam mindet végignézni, annyi fajtát csináltál, csodásak és gusztusosak! A sajtos-tepertős változatot ki is fogom próbálni, köszi! :-)